Bunga balung ayam (Celosia argentea)

Bunga balung ayam amat disukai oleh kelulut. Terdapat berbagai varieti pokok bunga balung yang boleh dibezakan melalui saiz pokok dan warna bunga. Pokok ini berketinggian sehingga 1.2 meter. Pokok bunga balung ayam berbatang licin dan membentuk beberapa cabang. Daunnya berbentuk bujur dan tersusun bertentangan pada batangnya. Biji benih bunga ini terletak di bahagian bawah atau pangkal bunga dan ia berwarna coklat atau hitam.


                  Selain ditanam sebagai pokok hiasan, pokok bunga balung ayam juga mepunyai khasiat dalam perubatan tradisional. Ranting atau dahan pokok balung ayam yang ditumbuk lumat boleh digunakan untuk merawat bisul, bengkak dan luka dengan menampalnya pada tempat berkenaan. Air rebusan ranting dan bunga yang dikeringkan boleh diminum sebagai rawatan batuk berdarah, keputihan, batuk dan buasir. Di samping itu, merawat jangkitan saluran kencing,  batuk dan darah haid yang berlebihan, seluruh bahagian pokok direbus dan diminum airnya.

                    Ada juga yang mengatakan pokok balung ayam dapat melawaskan pembuangan air besar dan air kecil dan juga dikatakan baik untuk tenaga batin tetapi tiada sebarang kajian dibuat mengenainya.




Rupanya seperti balung ayam bukan?





Selamat membaca.

Previous Post Next Post