Tahun 4, Tiupan Emas

 


BM tahun 4 SK KSSR l Unit 12 : Adat Dijunjung Budaya Disanjung l Tiupan Emas

Buku teks halaman 82 http://online.anyflip.com/pmocw/juwb/

SK : 4.1 Menghayati keindahan dan kesantunan bahasa dalam bahan sastera. SP : 4.2.1 Melafazkan dan menjelaskan maksud sajak.


Pautan video: https://www.youtube.com/watch?v=VafriiR9qDc


Pautan soalan google form: https://forms.gle/YwNchEExCrMp9H7d8

Cadangan aktiviti lain mengikut aras murid yang sesuai: 1. Murid menyalin sajak dan melengkapkan maksud sajak dengan betul. 2. Murid merakam suara dengan mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul. Pautan lembaran kerja: https://docs.google.com/document/d/1YDYDXyM62E9eTZfikjBm1TCM4rwlUVseZtnQPsJEXTE/edit?usp=sharing Perkongsian lengkap bermula set induksi, menyatakan objektif pembelajaran, kriteria kejayaan, penerangan dan aktiviti murid serta penutup berkaitan tajuk. Sesuai sumber rujukan guru, murid dan ibu bapa. Alunan nafiri sebenar dan bimbingan mendeklamasikan sajak memberi pengetahuan kepada murid. Selain itu, membimbing murid mencari kata kunci untuk mengetahui maksud sajak serta bimbingan membina ayat.
Pautan soalan juga ada diberikan selain cadangan lembaran kerja. Semoga bermanfaat kepada semua. Terus menyokong usaha Cikgu Nariza Channel. Terima kasih semua.



Previous Post Next Post